درس 6 - آداب زندگانی
درس 6 : آداب زندگانی
دانش آموزان عزیز ، پیش از شرح این
درس ، باید برخی ویژگی های سبکی قرن
پنجم را بدانید :
1 - در خط به خط این نوشته ، تکرار
واژه ها را می بینیم .
2 - در کنار تکرار واژه ها، یکی دیگر
از ویژگی های سبک این دوره را که
کوتاهی جمله هاست ، می بینید .
نویسنده جمله ها را با کمترین تعداد
واژه ها ، نوشته است .
3 - فعل های زیادی در طول متن به
کار رفته است که مانند بسیاری از
واژه ها تکراری هستند .
بند 1 :
معنی : ای پسر بدان که انسان بی هنر ،
همیشه بی فایده است ، مانند درختچه ی
خارشتر که تنه دارد ولی سایه ندارد .
( چنین انسانی ) نه برای خود سودمند
است و نه برای دیگران.
تلاش کن در کنار داشتن خاندان و اصل
و نسب نیک ، لایق و شایسته باشی زیرا
داشتن لیاقت و شایستگی از داشتن اصل
و نسب نیک ، بهتر است .
چنانکه گفته اند : بزرگی انسان
به خاطر داشتن خرد و دانش است ،
نه نژاد او ، اگر انسان در کنار
خاندان نیکو ، شایستگی نداشته باشد ،
مناسب همنشینی و دوستی نیست
و اگر این دو ویژگی را در کسی
دیدی ، با او ارتباط برقرار کن و
رهایش نکن زیرا برای همه سودمند
است .
آرایه ها :
تشبیه مردم بی هنر ، به مغیلان
رکن اول تشبیه : مردم بی هنر
رکن دوم تشبیه : مغیلان
رکن سوم تشبیه : سایه ندارد
رکن چهارم تشبیه : چون
گوهر تن ، اضافه ی تشبیهی
رکن اول تشبیه : تن
رکن دوم تشبیه : گوهر
گوهر اصل ، اضافه ی تشبیهی
رکن اول تشبیه : اصل
رکن دوم تشبیه : گوهر
گوهر هنر ، اضافه ی تشبیهی
رکن اول تشبیه : هنر
رکن دوم تشبیه : گوهر
چنگ زدن ، کنایه از بدست آوردن چیزی
از دست مگذار ، کنایه از رها نکردن
به کار آید : کنایه از سودمند و مفید بودن
بند 2 :
معنی :
تا چیزی از تو نپرسیده اند ، حرف نزن و
از سخنان بیهوده دوری کن . وقتی چیزی
از تو می پرسند ، تنها حقیقت را بگو . تا
از تو نخواسته اند کسی را نصیحت نکن
و اندرز نده . به ویژه کسی را که پند
ناپذیر است زیرا او خود شکست می خورد .
در میان دیگران ، کسی را پند نده . از
رفت و آمد در جاهایی که باعث گمان بد
دیگران به تو می شود ، پرهیز کن . از
دوست بدخواه و و بدآموز دوری باش .
از ناراحتی دیگران شادی مکن تا مردم
هم از غم تو شادمان نشوند . با عدالت رفتار
کن تا باتو با انصاف رفتار شود . با مردم
به خوبی سخن بگو تا با تو به خوبی صحبت
کنند . اگر خواهان فراگیری علم و دانشی ،
از اعمال بد دوری کن ، به داشته هایت
خشنود باش و دانش دوست بردبار و کم سخن
و آینده نگر باش .
آرایه های ادبی :
مراعات نظیر : سخن ، مگوی ، گفتار
جناس اشتقاق : مگوی و گفتار
ناپرسیده ، پرسند
تکرار : مگوی ، پند ،
که او خود اوفتد : کنایه از شکست خوردن
بگریز : دوری کردن
تضاد غم و شادی
تکرار شادی
داد ده تا داد یابی : تکرار داد
واج آرایی صامت د
و مصوت آ
تکرار خوب
مراعات نظیر : گوی و شنوی
« قابوس¬نامه » نوشته¬ی امیر عنصر
المعالی کیکاووس بن قابوس وُشمگیر،
از امرای آلِ زیار است. او این کتاب
را برای فرزندش گیلانشاه در آیین
مملکت داری و تعلیم و تربیت، نوشته
است.
قسمت دوم درس : از کتاب اخلاق ناصری
انسان نباید زیاد حرف بزند و سخنان
شخص دیگری را قطع کند . اگر از گروهی
پرسش کنند و او در آن گروه باشد ، برای
پاسخ گویی بر آنها پیشی نگیرد و اگر کسی
مشغول پاسخگویی بود و او پاسخ بهتری
داشت ، صبر کند تا آن سخن ، تمام شود
سپس پاسخ خود را بگوید به طوری که
نفر قبلی را ( با سخن خود ) سرزنش
نکند . و اگر در حضور او دو نفر با هم
گفت و گو می کنند ، کنجکاوی نکند
و اگر ( سخنان خود را ) از او پنهان
می کنند ، دزدکی گوش نکند و تا او را
در بحث خود شرکت نداده اند ، وارد بحث
نشود .
آرایه های ادبی :
مراعات نظیر : نگوید ، سخن ، سوال
تکرار : جماعت ، جواب
تضاد : سؤال ، جواب
سجع متوازی : مشارکت ، مداخلت
پیش از آغاز بحث زمان حال و انواع آن ،
بن ماضی و بن مضارع ، یادآوری می شود .
بن ماضی : از این بن ، در ساخت فعل های
زمان گذشته و بعضی واژه ها استفاده می شود .
مانند :
پرداخته اند – پرداخت
پوشیده – پوشید
شسته بودند – شسته
سرگذشت – گذشت
می کشیدند – کشید
داشته – داشت
جست و جو – جست
گفتار – گفت
سرپوشیده – پوشید
بن ماضی ، با حذف « ن » مصدری ، درست می شد .
خوردن – خورد
شستن – شست
پرداختن – پرداخت
رسیدن – رسید
فروختن – فروخت
افروختن – افروخت
افراشتن – افراشت
بن مضارع : از این بن ، در ساخت فعل ها زمان حال
و بعضی واژه های دیگر استفاده می شود .
کاردان – دان
می شویند – شوی
کارپرداز – پرداز
کارشکنی – شکن
دست انداز – انداز
سرافراز – افراز
سربند – بند
بن مضارع ، با حذف « ب » امری به دست می آید .
بنواز – نواز
بشکن – شکن
بخواب – خواب
بکاه – کاه
بنواز – نواز
بگیر – گیر
بکار – کار
نکته ی زبانی :
گروه فعلی : زمان حال یا مضارع
این گروه از فعل ها ، انجام کاری را در زمان حال
نشان می دهند و سه گونه اند :
1 – مضارع اخباری : کاری در زمان حال
انجام می گیرد .
مادران دل به مهر فرزندان ، گرم و تپنده می دارند
می + دار + ند
و فرزندان در پرتو گرم و گوارای مادر ، جان می گیرند
و می پرورند و می بالند .
می + گیر + ند
می + پرور + ند
می + بال + ند
این دو را پیوندها و آوندهایی به سرچشمه های یکتایی می رساند
می + رسان + د
و خوشی و ناخوشی را به دیگری پیوند می زند .
می + زن + د
این فعل ها ، همگی مضارع اخباری هستند .
2 – مضارع التزامی : انجام کاری را در زمان حال با شک و تردید
نشان می دهد .
ساخت مضارع التزامی :
ب + بن مضارع + شناسه
مثال :
شاید تا فردا برگه ها را بگیرم و به سمیرا بدهم .
ب + گیر + م
ب + ده + م
سارا می تواند به کلاس برود .
ب + رو + د
اگر این هفته میوه ها برسند ، می توانیم آنها را بچینیم .
ب + رس + ند
ب + چین + یم
اگر باران ببارد ، کشته ها سیراب خواهند شد .
ب + بار + د
3 - مضارع مستمر : این فعل جریان انجام کاری را نشان می دهد .
ساخت این زمان به این ترتیب است :
دار + شناسه + می + بن مضارع فعل + شناسه
به زبان ساده تر :
صرف فعل دارم + مضارع اخباری
دارم می خورم
داری می روی
دارد می بیند
داریم می پردازیم
دارید می سازید
دارند می گویند
بیشتر اوقات در جمله ، بین دو جزء فعل ، فاصله می افتد .
دارم صبحانه می خورم .
الآن دارد تکالیفش را می نویسد .
داریم به کوه می رویم .
خانه را داریم تمیز می کنیم .
وسایل اضافه را داریم دور می اندازیم .
واژه نامه ی درس 6 – آداب زندگانی
مغیلان : خیره :
قانع : داد :
وجه : متقدّم :
طعن : محاورات :
مداخلت : مصلحت :
اقناع : استماع :
استراق سمع :
خوض نمودن :
دانش ، کاروان همیشه روانه ی زندگیتان ...✍✍✍